Hovedmenu
Velkommen
Brugernavn:

Kodeord:


Husk mig

[ ]
[ ]
Antal besøg (siden 7/12 2009)
Søg JetDanmark
Online
Gæster: 9
Medlemmer: 0
På denne side: 1
Medlemmer: 332, Nyeste: Skott
Seneste forum indlæg
Re: Lille Viperjet
Det ser sku godt ud Rasmus :)R[mere ...]
Skrevet af Kim Jørgensen
25 mar : 07:48

Re: Lille Viperjet
Puuh stort arbejde :-) ved hvo[mere ...]
Skrevet af Ole K
22 mar : 17:24

Re: G Booster på operationsbordet
Helt oplagt idé Gorm Gajol og [mere ...]
Skrevet af Rosbjørn
17 mar : 01:05

Re: Lille Viperjet
Imponerende arbejde Rasmus!(me[mere ...]
Skrevet af Carsten G.
16 mar : 11:28

Re: Lille Viperjet
Så fik jeg støbt halvdelen af [mere ...]
Skrevet af Rasmus Glad
16 mar : 08:19

Re: Tomahawk Futura, 2.5 meter
Ser dælme godt ud Thomas!
Skrevet af Carsten G.
15 mar : 16:47

Re: Svensk Jetforum
Enig med Carsten.Det er næsten[mere ...]
Skrevet af Rasmus Glad
15 mar : 15:17

Re: Tomahawk Futura, 2.5 meter
Jeg håber det vil være muligt [mere ...]
Skrevet af A343
15 mar : 14:51

Re: Svensk Jetforum
Bayer skrev ...Tak Rasmus :-)E[mere ...]
Skrevet af Carsten G.
15 mar : 11:55

Re: Svensk Jetforum
Tak Rasmus :-)Endnu en grund t[mere ...]
Skrevet af Bayer
15 mar : 10:11

Re: Tomahawk Futura, 2.5 meter
Tillykke, den er blevet super [mere ...]
Skrevet af HenrikR
15 mar : 09:18

Re: Tomahawk Futura, 2.5 meter
Det ser godt ud, Thomas :-)
Skrevet af GJ
14 mar : 23:11

Re: Tomahawk Futura, 2.5 meter
Så blev de sidste dele malet :[mere ...]
Skrevet af A343
14 mar : 21:43

Re: Svensk Jetforum
Der er oprettet en gruppe på f[mere ...]
Skrevet af Rasmus Glad
13 mar : 14:52

Svensk Jetforum
Hej :-)Er der nogen der ved om[mere ...]
Skrevet af Bayer
13 mar : 14:18

Re: Samkøb af Hysol 9462
Ole K skrev ...Jeg vil da gern[mere ...]
Skrevet af Carsten G.
13 mar : 09:42

Re: Lille Viperjet
Så sker der lidt igen. Jeg er [mere ...]
Skrevet af Rasmus Glad
12 mar : 21:08

Re: G Booster på operationsbordet
Yeps, det bliver jo også mørkt[mere ...]
Skrevet af Ole K
12 mar : 16:34

Re: G Booster på operationsbordet
Selvfølgelig bliver det ikke r[mere ...]
Skrevet af GJ
12 mar : 14:27

Re: G Booster på operationsbordet
Ole K skrev ...Hvad er der ske[mere ...]
Skrevet af Kim Jørgensen
12 mar : 13:59

Re: G Booster på operationsbordet
Fedt initiativ
Skrevet af Keld Hansen
11 mar : 20:55

Re: G Booster på operationsbordet
uh spændende tråd.Jeg er enig [mere ...]
Skrevet af Rasmus Glad
11 mar : 17:45

Re: G Booster på operationsbordet
Hvad er der sket med de plader[mere ...]
Skrevet af Ole K
11 mar : 17:07

Re: Samkøb af Hysol 9462
Jeg vil da gerne købe Lars´s [mere ...]
Skrevet af Ole K
11 mar : 17:03

Re: G Booster på operationsbordet
Jep, helt våd af fuel på bagsi[mere ...]
Skrevet af Kim Jørgensen
10 mar : 16:00

Re: G Booster på operationsbordet
Et stykke af vejen :)
Skrevet af Kim Jørgensen
10 mar : 15:05

G Booster på operationsbordet
Simons G80 har haft lidt probl[mere ...]
Skrevet af Kim Jørgensen
10 mar : 14:44

Re: Samkøb af Hysol 9462
Jeg har vist rigeligt lim, i f[mere ...]
Skrevet af PropelLars
10 mar : 12:34

Re: Samkøb af Hysol 9462
Det er et super godt initiativ[mere ...]
Skrevet af Rosbjørn
07 mar : 06:25

Re: Composites ARF - Douglas A-4 Skyhawk
det var da en opdatering :)
Skrevet af Kasper
04 mar : 20:21

Forums
<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>   
En jetmotorkonsol til Kelds Svævefly

Gå til side       >>  
Ophavsmand Indlæg
Laroni
fre dec 29 2017, 20:01

e107works
Registeret medlem #14
Oprettet: tor jun 18 2009, 19:07
Indlæg: 398
Efter lidt let opvarmning og et 1½ års forsinkelse, er det vist på tide at beskrive lidt om at lave en jetmotorkonsol til Kelds svævefly.


Kelds ønske og udgangspunkt:
Et svævefly af glasfiber ( Faktisk 2 stk mener jeg Keld har flyvende/liggende )
Et ønske om at montere en jetmotor på ryggen, som kan trækkes ind i kroppen og ud igen, afhængigt af behov for at øge flyvehøjden ( hvis nu ikke evnerne rækker til at finde termik )
En Jetmotor fra Kingtech: K70'er med genstart i luften. Vigtigt!

Der er så kommet et lille tillæg til dette

Forberedelse
Konsoller er allerede opfundet i mange afskygninger så der er foregået lidt famlen og kiggen på 2 JetPower besøg forud. ( Jo, jo, ting tager tid ! ) Vi kan konstatere, at der bare er mange som har tænkt tanken derude.

Design

Materialer skal ( indtil videre ) være glasfiber, CNC fræset ( Alternativt med den lille løvsav )
Bevægelsen skal foregå med en servo ( det bliver en 25 kg's ting )
Når motoren er trukket ned i kroppen skal ryggen på svæveren selvfølgelig dækkes med det stykke som blev savet ud.
Bevægelsen skal være sådan at motoren "låser" sig når der er tryk på. Der må ikke skulle overføres kræfter til en servo i "arbejdsstilling"
Konsollen skal kunne skrues ud igen.

Her er et billed af den ene af Kelds svævere:





For at kunne tegne noget fornuftigt, var det nødvendigt med en CAD model af svæveren, hvilket selvfølgelig ikke eksisterer, så det er blevet tegnet.
Her er et CAD billede af den del, som skal bruges til at designe efter:



Udfærdigelse af CAD-model ( og efterfølgende CAM ) så der er noget at fræse efter og finde den rigtige geometri:





For at komme så langt var der lige et par mindre detaljer der skulle overståes:
"Skeletgeometri" til opbygning af modellen





Og så "lidt" mere for at kunne komme helt i mål:






Lars Robert Nielsen
OY-8936
Medlem af "The 24g Club"
Tilbage til toppen
Hjemmeside
GJ
fre dec 29 2017, 20:11

e107works

Oprettet: lør sep 10 2011, 10:41
Indlæg: 396
Total nørdet - og mega blæret ☺

Mvh
Gorm


Ajungilaq
Tilbage til toppen
Laroni
fre dec 29 2017, 20:32

e107works
Registeret medlem #14
Oprettet: tor jun 18 2009, 19:07
Indlæg: 398
Som en lille "ekstra" ting, ville Keld jo gerne have at motoren er vandret i "arbejdsposition", men skråtstillet når den er gemt. Dette er jo meget fornuftigt, idet "låget" til kroppen skal sidde på motoren og vil virke som dykror hvis det ikke sidder rimeligt vandret.
Her er grundmodel og skeletdel så brugt til at finde bevægelsesmønsteret og omdrejningspunkterne.





Som det kan ses er motoren skråtstillet inde i kroppen






Og vandret i arbejdsstilling.

Og jo. Måtte jo lige tegne den K70'er op. Ellers er det jo ikke til at lave noget

Resten af arbejdet har så været at få arme og diverse smådele til at passe sammen uden kollisioner:








Der er så lige den lille ekstra gevinst ved at tegne det hele op: Keld kan har fået en custom-tank, som skulle passe rimeligt:









Og NU skal vi videre til fremstillinge


Lars Robert Nielsen
OY-8936
Medlem af "The 24g Club"
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Laroni
fre dec 29 2017, 20:56

e107works
Registeret medlem #14
Oprettet: tor jun 18 2009, 19:07
Indlæg: 398
Som der blev startet med var tanken at CNC-fræse delene.

Vi kan så være glade for at vi er i 2017/2018 og har de muligheder vi har, for der er jo også noget der hedder 3D-print.
Faktisk kan der fåes rigtig gode materialer, såsom nylon og kulfiber, men som test er "standard" materialet fint ( PLA )

Konsekvensen af det er så blevet, at alle stumperne er gemt i et 3D printformat ( STL ) og Ole Kastrup har været igang med at proppe data ind i sin 3D printer og vente på at der kom noget ud igen.

Tanken er selvfølgeligt at Keld kan vælge enten at printe eller fræse stumperne.

Her er (foreløbig) alle stumperne der skal bruges til modellen:





Og fordi man "kan" :





Tanken kan også bruges som grundlagt for en støbt model ( overdelen passer ind i underdelen. )

Måske Ole vil tage et par billeder når der er noget plastik der kan ses ?

Keld vender selvfølgelig tilbage med billeder af samlingen samt kommentarer til design osv.



Lars Robert Nielsen
OY-8936
Medlem af "The 24g Club"
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Michael Nielsen
fre dec 29 2017, 21:42
e107works
Registeret medlem #9
Oprettet: tor jun 18 2009, 09:31
Indlæg: 636
FED.

Var det nu keld som skulle tegne, ved det jo nok forgået på en gammel køkken låge og snittet ud med stiksav 😁😁😁, super når vi kan hjælpe hinanden.

Den K70 kunne jeg da godt tænke mig lave et print af, til et fremtidig udviklings projekt.



www.jetdanmark.dk
Tilbage til toppen
Laroni
fre dec 29 2017, 22:08

e107works
Registeret medlem #14
Oprettet: tor jun 18 2009, 19:07
Indlæg: 398
Jamen intet problem:

Her er K70'erens STL dele og et par stepfiler så man kan lave sin egen 3D-printfil hvis man synes

Jeg har jo valgt at dele motoren tværs over, men måske en deling på langs kunne have fordele?

Bemærk at de 2 stl-dele kan sættes sammen fordi idet der er en lille forsætning.

Voila

Lars Robert Nielsen
OY-8936
Medlem af "The 24g Club"
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Laroni
fre dec 29 2017, 23:03

e107works
Registeret medlem #14
Oprettet: tor jun 18 2009, 19:07
Indlæg: 398
Der var lige lidt attachment problemer.

Her skullle filer til K70 gerne blive hægtet på.

( Ligger i zip-filen )
kingtech-k70.zip

Lars Robert Nielsen
OY-8936
Medlem af "The 24g Club"
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Ole K
fre dec 29 2017, 23:43

e107works

Oprettet: søn jun 21 2009, 22:25
Indlæg: 880
Dejligt projekt.. Alle de mekaniske dele er printet..
Lige nu tygger printeren på K70 eren, det tager ca 45 timer..
Jeg har da også valgt næstbedste opløsning
Til sidst prøver vi at printe tanken, for at se om den kunne bruges til en støbeform ..



Jet-Cat - whatever it takes...
Tilbage til toppen
Michael Nielsen
lør dec 30 2017, 06:38
e107works
Registeret medlem #9
Oprettet: tor jun 18 2009, 09:31
Indlæg: 636
Hvad maskine har du Ole ??



www.jetdanmark.dk
Tilbage til toppen
Ole K
lør dec 30 2017, 10:16

e107works

Oprettet: søn jun 21 2009, 22:25
Indlæg: 880
Afinibot A31 / Creality CR 10 - samme maskine, men markedsføres under begge navne. Der hersker lidt diskution om hvorvidt Afinibotten har lidt bedre komponenter, men der er umiddelbart ingen forskel..

byggemål 300x00x400

Jet-Cat - whatever it takes...
Tilbage til toppen
Gå til side       >>  
Bestyrer: A343, HenrikR

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF
Powered by e107 Forum System